Włączona czerwona i żółta kontrolka w samochodzie. Czy jest się czego bać?

Właśnie jesteś w trakcie urlopowej podróży, a na twojej desce zaczyna świecić się czerwona i żółta kontrolka. Oblał cię zimny pot? Spokojnie, świecąca się dioda nie zawsze oznacza awarię, a nawet jeśli sygnalizuje usterkę, to prawdopodobnie można ją szybko naprawić. Już teraz dowiedz się więcej o kontrolkach w samochodzie, aby uniknąć niepotrzebnego stresu i zachować zimną krew w kryzysowych sytuacjach.

Włączone zielone kontrolki, czyli wszystko działa tak, jak powinno

Zielone diody na desce rozdzielczej włączają się zawsze – jak tylko uruchamiasz pojazd. Pomagają ci obsługiwać samochód i przypominają o tym, co musisz zrobić przed wyruszeniem na drogę. Zielone kontrolki informują kierowcę np. o włączonych:

  • światłach – mijania (trójkącik z ukośnymi liniami po lewej stronie), przednich przeciwmgielnych (trójkącik z przekreślonymi, ukośnymi liniami po lewej stronie), drogowych (trójkącik z prostymi, równoległymi liniami po lewej stronie), tylnych przeciwmgielnych (trójkącik z ukośnymi liniami po prawej stronie), pozycyjnych (dwa trójkąciki z ukośnymi liniami po prawej i lewej stronie);
  • kierunkowskazach – są to dwie strzałki skierowane w prawą i lewą stronę;
  • tempomacie – to licznik prędkości z małą strzałką u góry;
  • systemie wspomagającym parkowanie – to litera P znajdująca się w okręgu;
  • asystencie pokonywania wzniesień – to piktogram przedstawiający auto jadące pod górę;
  • sprawnym systemie poduszek powietrznych – ta kontrolka to rysunek człowieka zapiętego pasami, przed którym znajduje się poduszka powietrzna.

Zielona kontrolka włącza się zwykle wtedy, gdy to kierowca uruchamia daną funkcję pojazdu.

Czy żółta kontrolka to powód do obaw? Nie zawsze!

To prawda, że niektóre żółte kontrolki informują o uszkodzeniu pojazdu. Należy jak najszybciej zgłosić się do mechanika, jeżeli na desce rozdzielczej pojawi się:

  • pozioma „sprężynka”nie lekceważ tej kontrolki. Jeśli się włączy, to znaczy, że awaria dotyczy świec żarowych. Już za niedługo możesz mieć problemy np. z rozruchem auta i będzie zużywać ono więcej paliwa. Ignorując tę kontrolkę i jeżdżąc autem, szybciej zużywasz akumulator, rozrusznik silnika i filtr cząstek stałych;
  • żarówka z wykrzyknikiem w środku – informuje ona o awarii oświetlenia zewnętrznego. Jeżdżąc bez włączonych świateł, stwarzasz niebezpieczeństwo na drodze i musisz liczyć się z mandatem;
  • koło zębate z wykrzyknikiem w środku – taka kontrolka symbolizuje uszkodzoną skrzynię biegów. Jak najprędzej odwiedź wtedy warsztat samochodowy, gdyż już wkrótce auto może całkowicie odmówić posłuszeństwa, a koszty naprawy będą wtedy naprawdę wysokie;
  • trójkąt z wykrzyknikiem otoczony przez niedomknięty okrąg zakończony strzałką – taki znak będziesz widzieć na desce rozdzielczej, jeżeli popsuje się system stabilizacji toru ESP.

Żółty symbol może mieć też funkcję wyłącznie informacyjną. Zobaczysz go, gdy np. poduszka po stronie pasażera będzie wyłączona i gdy będziesz jechać na rezerwie paliwa.

Czym jest kontrolka EPC?

Jest to szczególna żółta kontrolka, która może włączyć się w samochodach marek z grupy VAG, czyli np. w Volkswagenie, Skodzie, Audi czy Seacie. EPC skrót od Electronic Power Control, co można przetłumaczyć na język polski jako układ sterujący pracą podzespołów elektronicznych.

Co oznacza jej włączenie się na desce rozdzielczej? Może świadczyć to m.in. o awarii:

  • sterownika silnika,
  • systemu zasilania paliwem,
  • układu wtryskowego,
  • czujników – temperatury płynu chłodniczego, układu chłodzenia, położenia wału oraz świateł lub tylko świateł stop;
  • przepustnicy.

Tej kontrolki nie możesz lekceważyć. Twoje auto wymaga przynajmniej diagnostyki komputerowej w warsztacie mechanicznym. Usterka, która pojawiła się w twoim samochodzie, może dać objawy w najmniej spodziewanym momencie, a unieruchomione auto, gdy spieszysz się do pracy, to ostatnie, o czym marzysz.

Więcej o kontrolce EPC przeczytasz na https://rankomat.pl/samochod/kontrolka-epc.

Czerwona kontrolka, czyli żarty się skończyły

Gdy zobaczysz czerwono światło na desce rozdzielczej, będąc w trasie, zatrzymaj auto i przeanalizuj problem. Taka kontrolka może się włączyć, gdy dojdzie do przegrzania silnika i gdy jego akumulator będzie bliski rozładowaniu. Może informować cię również, że poziom oleju silnikowego jest za niski. W takiej sytuacji musisz jak najszybciej go uzupełnić, aby nie doszło do zatarcia i uszkodzenia silnika.  Kolor czerwony alarmuje awarię systemu ABS, układu wspomagania kierownicy i układu elektroniki. Nie rozwiążesz tych problemów inaczej, jak odwiedzając warsztat samochodowy.

„Wyjątkową” czerwoną kontrolką jest ta przedstawiającą okrąg z literką P w środku. Jej włączenie to po prostu informacja dla kierowcy, że przed jazdą nie odblokował hamulca ręcznego.

Twoje auto porozumiewa się z tobą właśnie za pomocą kontrolek. „Mówi”, które funkcje uruchomiłeś, że jedziesz na rezerwie paliwa i że nie wszystko działa tak, jak powinno. Dzięki kontrolkom możesz czuć się pewniej, jadąc samochodem. Zawsze wiesz, co dzieje się pod jego maską.